4 Voordelen van Groene thee

0
Kop groene thee

Groene thee is een van de meest geconsumeerde dranken ter wereld. Jaarlijks wordt wereldwijd meer dan 600.000 ton geconsumeerd.

Groene thee was synoniem geworden voor sushi-restaurants en Aziatische supermarkten, maar nu kunnen we het in de schappen van supermarkten en gemakswinkels vinden, wat de groeiende populariteit in dit land aantoont.

Groene thee is afgeleid van de Camellia sinensis-plant, samen met zwarte thee, Oolong-thee en witte thee. Het wonderbaarlijke groene theeblad bevat een aantal indrukwekkende natuurlijke plantchemicaliën. Elk jaar onthullen nieuwe wetenschappelijke publicaties wat deze plant eigenlijk voor ons kan doen. En hoewel onze kennis van deze plant nog in de kinderschoenen staat, weten we wel dat de voordelen van groene thee op zijn zachtst gezegd indrukwekkend zijn.

Blokkering van koolhydraten en vet

Onderzoek toont aan dat groene thee de opname van koolhydraten en vetten uit een maaltijd kan verminderen. Dit is een vergelijkbare functie als de extracten van chitosan en witte bonen, die tien jaar of langer geleden populair waren.

Dit is goed nieuws voor iedereen die een afslankprogramma volgt of moeite heeft om het lichaamsgewicht op peil te houden. Als er minder koolhydraten en vetten uit een maaltijd worden opgenomen, zijn er gedurende de dag minder calorieën om te verbranden. Dit betekent dat het bereiken van een negatieve energiebalans net iets gemakkelijker zal zijn.

Het is belangrijk om te onthouden dat onderzoeken nog steeds niet weet hoe krachtig deze effecten werkelijk zijn. Je kunt echter niet ontkennen dat het een onverwachte en interessante rol is voor groene thee, vooral omdat het behoorlijk krachtig is in het stimuleren van het metabolisme om te versnellen.

Een studie die in 2015 door Scientific Reports werd gepubliceerd, toonde aan dat wanneer groene thee bij een maaltijd werd geconsumeerd, de vertering en opname van koolhydraten werd verminderd. Dus als je de resultaten van deze proef wilt nabootsen, drink dan een kopje Groene Thee of neem een ​​capsule of tablet tijdens de maaltijd.

Er is gesuggereerd dat polyfenolen uit groene thee de activiteit van de spijsverteringsenzymen alfa-amylase en alfa-glucosidase remmen. Als we minder koolhydraten verteren, nemen we minder op in ons systeem.

Groene thee is ook onderzocht vanwege het vetblokkerende vermogen. Van een krachtig klein polyfenol, EGCG genaamd, is aangetoond dat het lipase remt, het enzym dat verantwoordelijk is voor de vertering en opname van vetten in ons voedsel. Groene thee werd eigenlijk 5 jaar eerder door de Journal of Nutritional Biochemistry aangetoond dat het de vetvertering en emulgering kan verminderen.

Koffie had ook een behoorlijk effect op de remming van lipase. Dit is zeker een pluspunt voor koffiedrinkers – dat en het feit dat volgens onderzoekers 3 tot 5 kopjes per dag ideaal zijn voor de preventie van een aantal chronische ziekten.

Gewichtsverlies en trainingsprestaties

De afgelopen millennia heeft een onderzoek aangetoond dat groene thee het energieverbruik van 24 uur bij mensen kan stimuleren. De resultaten waren vrij duidelijk: het polyfenol EGCG verhoogt het calorieverbrandingsvermogen.

Een ander artikel werd 10 jaar later gepubliceerd, wat aangeeft dat groene thee het verlies van buikvet verbetert bij personen die aan het sporten waren. Aangenomen wordt dat deze afslankeffecten het gevolg zijn van stimulatie van het sympathische zenuwstelsel, dat wil zeggen hoeveel natuurlijke vetverbranders werken, en slechts gedeeltelijk door cafeïne.

Een paar andere onderzoeksartikelen zijn recenter gepubliceerd in de Journal of the International Society of Sports Nutrition, in 2014 en 2015. Een van deze artikelen gaf aan dat bij een dosering van 571 mg cafeïnevrije groene thee per dag, gestandaardiseerd op 70% EGCG (400 mg ), stegen de vetoxidatiesnelheden met 24,9% over een periode van 4 weken!

De onderzoekers merkten ook op dat het lichaamsvetgehalte afnam en de afgelegde afstand tijdens het fietsen met 10,9% toenam. Dit toont een aantal indrukwekkende effecten voor deze plant. Het tweede artikel gaf aan dat de effecten van cafeïnevrije groene thee aanzienlijk verschilden van persoon tot persoon, hoewel ze een kleinere dosering gebruikten, gestandaardiseerd op 170 mg EGCG per dag.

Ze rapporteerden geen verschil met placebo in hun studie, maar hun doseringen waren mogelijk niet voldoende om duidelijke fysiologische veranderingen te veroorzaken. Deze papers benadrukken echter het belang van EGCG bij de vetverbrandende effecten van groene thee.

Cholesterol ondersteuning

Gezien de rol die groene thee kan spelen bij het verminderen van de vetopname van een maaltijd, is het geen verrassing dat dit superblad ook het serum LDL-cholesterolgehalte kan verlagen. Om tot deze conclusie te komen, hebben onderzoekers een uitgebreid overzicht gemaakt van onderzoeken naar groene thee, waaronder 17 klinische onderzoeken over het onderwerp.

Ongeacht de dosering en het cholesterolgehalte van de deelnemer, verlaagde groene thee het LDL-cholesterol met gemiddeld 9,29 mg / dl. De proeven duurden 4 tot 14 weken, wat niet zo lang is als het gaat om cholesterolveranderingen.

Het is denkbaar dat met een langere studieduur meer resultaten behaald kunnen worden. Maar hoe je het ook bekijkt, dit is geweldig nieuws voor iedereen die wat hulp bij LDL-cholesterol wil.

Het is vermeldenswaard dat granaatappel een nuttig natuurlijk middel is om cholesterol te reguleren, waarschijnlijk vanwege het hoge polyfenolgehalte en het opruimen van vrije radicalen, samen met rode rijstgistextract.

Polyfenolen: De antioxidant krachtpatser

Groene thee is een rijke bron van een groep antioxidanten die polyfenolen worden genoemd. Polyfenolen zijn eigenlijk een overkoepelende term die een breed scala aan van nature voorkomende chemicaliën omvat die in groene thee worden aangetroffen – net zoals we auto’s op parkeerplaatsen als auto’s zouden noemen, hoewel we weten dat elke auto op de een of andere manier anders is.

De meest voorkomende polyfenol-antioxidant die in groene thee wordt aangetroffen, is epigallocatechine-3-0-gallaat of EGCG18. Hoewel EGCG nog vele andere rollen speelt in het menselijk lichaam, is het ook een krachtige antioxidant. Antioxidanten zijn belangrijke componenten van onze voeding en helpen de cellulaire gezondheid te behouden.

Ze zijn vooral belangrijk bij regelmatige, intensieve periodes van cardio training. Het is belangrijk om te onthouden dat ongeveer 3-10% van alle zuurstof die door weefsels wordt gebruikt, wordt omgezet in vrije radicalen, die moeten worden geblust door antioxidanten.

Aangezien de zuurstofbehoefte en dus de opname via de ademhaling tijdens aërobe training zo duidelijk toeneemt, is het logisch dat de vorming van vrije radicalen in deze periode hoger zal zijn. Iedereen die regelmatig en intensief aerobics doet, zou idealiter zijn inname van antioxidanten in de gaten houden.

GezondheidGezondheid

Niet zomaar een drankje

Groene thee heeft een aantal verbazingwekkende effecten die eraan worden toegeschreven. Dit artikel presenteert slechts een klein fragment van het onderzoek dat er naar dit wonderbaarlijke kruid circuleert. Als je op zoek bent naar een tablet of capsule voor groene thee, probeer er dan een te vinden die gestandaardiseerd is op EGCG of catechinen.

Standaardisatie is een kenmerk van de therapeutische kwaliteit van het product. Dit kan worden geïdentificeerd op het voedingspaneel of de ingrediëntenlijst van het product.

Je wilt in ieder geval de EGCG-inhoud weten. Dit soort informatie helpt je bij het vinden van de beste product voor jezelf. Onthoud dat de kwaliteit en potentie van elke groene theeplant verschilt.

Dit komt door variaties in de bodemkwaliteit waarin de groene theeplant groeit, de beschikbaarheid van voedingsstoffen, het weer en andere omgevingsfactoren, en zelfs de verwerkings- en productiepraktijken. Het proces van standaardisatie geeft ons een indicatie voor de kwaliteit van het eindproduct. Groene thee is ook gebruikt als een natuurlijke antikankerverbinding, noötropisch en ter voorkoming van een aantal ernstige chronische ziekten, zoals diabetes type II en hart- en vaatziekten.

Bevat groene thee cafeïne? Tenzij het cafeïnevrij is, ja. Ook als het cafeïnegehalte niet op de verpakking staat, bevat groen wel cafeïne. Dit kan je zorgen baren over het probleem van groene thee versus koffie, maar het cafeïnegehalte van een standaard kopje koffie is ongeveer 100 mg, terwijl een kopje groene thee doorgaans ongeveer 20 mg bevat. Onthoud dat groene thee ook theanine bevat, wat zou moeten helpen om eventuele bijwerkingen van het cafeïnegehalte te verminderen.

Het is belangrijk om, indien mogelijk, biologische groene theezakjes met vers gezette bladeren op te nemen in je dagelijkse voeding. Het past heel goed bij sashimi of sushi, en zoals we hebben gezien, kan het een geweldige manier zijn om de opname van onnodige calorieën te verminderen na een maaltijd waarvan we misschien net iets te veel genoten hebben.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here