5 tips om terug te keren naar de sportschool na een lange pauze – en wat te verwachten

0

1. Verwacht niet dat je op hetzelfde niveau zit als voorheen

Helaas, ongeacht of u een hardloper, gewichtheffer of crossfitter bent, betekent het vrij nemen van uw training dat u een deel van uw vaardigheden verliest. Het betekent niet dat je nooit op hetzelfde niveau zal komen. Het betekent alleen dat u met een lager gewicht of een langere looptijd kunt beginnen dan voor uw pauze. Dit is volkomen normaal.

Laten we als voorbeeld iemand nemen die gewichten heft. Na 1-2 weken zie of voel je misschien niet echt een verschil. 2-3 weken zonder de sportschool kun je wat magere spiermassa verliezen. U kunt beginnen met het verliezen van daadwerkelijke spieren na 4 weken en meer.

Het goede nieuws is dat je ook sneller je kracht terug krijgt dan nodig was om dat gewicht te bereiken. Dankzij een klein ding dat spiergeheugen wordt genoemd. Dat brengt ons bij ons volgende punt.

Je krijgt sneller je kracht terug dankzj onze spiergeheugen
Je krijgt sneller je kracht terug dankzj onze spiergeheugen

2. Wees geduldig

We begrijpen dat het moeilijk kan zijn om te weten dat je niet zo zwaar tilt, of zo hard rent als je zou kunnen, maar je moet geduld hebben. Werk met de kracht of energie die u nu heeft. Vertrouw erop dat, zolang u consistent bent en blijft trainen, u binnen een paar weken weer normaal wordt.

Probeer jezelf niet vanaf het begin te pushen, omdat dit je risico op blessures alleen maar vergroot. En als je geblesseerd raakt, zul je merken dat je meer tijd buiten de sportschool doorbrengt

3. Doe niet te veel

Probeer niet alle oefeningen tegelijk te doen. Blijf bij een paar om jezelf er weer in te ontspannen. Geef je lichaam de tijd om zich aan de verandering aan te passen.

Daarna kunt u na verloop van tijd geleidelijk terugkeren naar uw normale routine

4. Onthoud dat je waarschijnlijk pijn zult hebben

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is een pijnlijk gevoel geen goede indicatie of je een goede training hebt gehad of niet. Als je pijn voelt komt dat waarschijnlijk, omdat je een nieuwe oefening doet of omdat je al een tijdje niet hebt getraind. Dus als je na een lange pauze weer naar de sportschool gaat, zul je het waarschijnlijk de volgende dag voelen.

Het goede nieuws? De spierpijn zal niet eeuwig duren. Als je eenmaal weer in je eigen routine bent beland, zul je merken dat je kunt trainen zonder daarna spierpijn te hebben.

Om sneller te herstellen, moet je ervoor zorgen dat je goed opwarmt voordat je gaat trainen en daarna afkoelt. Strek elke sessie uit.

Je kan last krijgen van spierpijn als je een lange tijd niet hebt getraind
Je kan last krijgen van spierpijn als je een lange tijd niet hebt getraind

5. Zoek een trainer / instructeur

Als je de extra hulp wilt, dan kan een beroep doen op een workout-app of personal trainer je echt helpen. Als je maar een klein duwtje nodig hebt om weer aan het trainen te gaan, dan is een workout-app een goedkope methode. Je kunt de lichaamsdelen kiezen die je wilt trainen, evenals een aantal geweldige oefeningen om dat te doen.

Een personal trainer kan je helpen om sneller je doelen te breieken
Een personal trainer kan je helpen om sneller je doelen te breieken

Een personal trainer bij uw plaatselijke sportschool is ook erg behulpzaam. Hij of zij kan een trainingsplan voor u maken op basis van uw doelen en u laten zien hoe de machines in de sportschool werken. Helaas kan een personal training soms aan de prijzige kant zijn, maar soms zijn er geweldige aanbiedingen zoals groepsfitness training. Hier kun je de kosten en sessie delen met een paar vrienden!

Als u echter herstelt van een blessure, raden we u aan om de hulp van een trainer of coach in te schakelen. Dit is zodat aanpassingen kunnen worden gemaakt voor uw revalidatieproces. Dit is van belang, zodat u niet alle voortgang die u in het herstel hebt gemaakt ongedaan maakt en erger worden.