8 Redenen om plantaardig eiwitpoeder te proberen

0
plantaardig eiwitpoeder

Hoe meer je weet over de verschillende opties voor eiwitpoeder die voor je beschikbaar zijn, hoe gemakkelijker het is om er een te vinden die aan je behoeften voldoet.

Heb je twijfels om een plantaardig eiwitpoeder te proberen in plaats van een meer traditioneel product op basis van zuivel, zoals whey of caseïne-eiwit? Weet je niet zeker wat dit soort supplement je te bieden heeft?

Als dat zo is, zijn we hier om alles uit te leggen wat je moet weten. Lees verder voor acht goede redenen om plantaardig eiwitpoeder te proberen.

1. Je spieropbouwende doelen bereiken

Veel mensen, waaronder veel fitnessliefhebbers, geloven dat je geen spieren kunt opbouwen als je je eiwitten uit plantaardige bronnen haalt. Gelukkig is deze mythe echter grondig ontkracht.

Het is absoluut mogelijk om spieren op te bouwen met plantaardig eiwitpoeder. Zolang je voldoet aan de basisvereisten voor spiergroei (eten met een calorie-overschot, voldoen aan je dagelijkse eiwitdoel, regelmatig krachttraining, etc.), is er geen reden waarom je geen resultaten kunt zien met de hulp van plantaardig eiwit.

Onderzoek toont aan dat plantaardige eiwitten dezelfde spieropbouwende effecten kunnen hebben als whey-eiwit. Een 12 weken durend onderzoek naar erwteneiwit vs. whey eiwit toonde bijvoorbeeld aan dat mannen die aan krachttraining deden dezelfde hoeveelheid spiermassa konden krijgen, ongeacht hun eiwitbron.

Het enige voorbehoud hier is dat om spieren op te bouwen, je plantaardige eiwit een compleet eiwit moet zijn. Complete eiwitten bevatten negen aminozuren (bekend als essentiële aminozuren) die het lichaam niet zelf kan aanmaken.

Top 3 beste BCAA’s

Zonder deze aminozuren, met name Leucine, een aminozuur met vertakte keten dat een belangrijke rol speelt bij spieropbouw, zul je waarschijnlijk niet dezelfde soort resultaten zien die je zou zien als je whey eiwit of een ander dierlijk eiwit zou consumeren.

Gerelateerd: Wat zijn amino’s en waarom zijn ze belangrijk?

2. Minder spijsverteringsproblemen

De meeste sportschoolgangers zijn niet onbekend met proteïnepoeder. Het is een hoofdbestanddeel van hun supplementen voor na de training, en ze voegen het religieus toe om spiergroei en herstel te bevorderen.

Maar hier ligt het probleem. Voor veel mensen kunnen eiwitpoeders op basis van zuivel spijsverteringsproblemen veroorzaken.

Ben je lactose-intolerant, zoals 65 procent van de bevolking? Dan kan het zijn dat je moeite hebt met het verteren van eiwitten op basis van zuivel. Het kan leiden tot een opgeblazen gevoel, winderigheid, diarree, of andere onaangename symptomen.

Als je je na elke training beroerd voelt door je proteïneshake, is dat niet goed voor je supplementenschema of je algehele gezondheid en conditie. Het is tijd om iets anders te proberen.

Een plantaardig proteïnepoeder is misschien een betere optie voor degenen die extra proteïne in hun dieet nodig hebben, maar niet tegen zuivelproducten kunnen. Zij kunnen de voordelen van eiwitsuppletie ervaren zonder negatieve effecten.

3. Meer vitaminen en mineralen

Over vitaminen en mineralen gesproken: veel eiwitpoeders op plantaardige basis zijn rijk aan voedingsstoffen die het lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren. Deze voedingsstoffen zijn meestal niet in grote hoeveelheden, of helemaal niet, aanwezig in dierlijke eiwitpoeders.

Erwteneiwit bevat bijvoorbeeld veel ijzer. Bruine rijst eiwit bevat ook veel antioxidanten, evenals B-vitaminen, en fava bonen eiwit is een goede bron van zowel mangaan en koper.

Wanneer je voeding te weinig van deze en andere essentiële microvoedingsstoffen bevat, neemt het risico op het ontwikkelen van chronische gezondheidsproblemen toe. Je zou bijvoorbeeld vatbaarder kunnen zijn voor bepaalde vormen van kanker. Je hebt ook meer kans op hartaandoeningen, diabetes, osteoporose en geestelijke gezondheidsproblemen zoals depressie.

Top 3 beste multivitaminen

Gerelateerd: 5 Manieren om je immuunsysteem te versterken

4. Meer diversiteit in de voeding

Diversiteit is van belang op alle gebieden van ons leven, inclusief het voedsel dat we eten.

Door onze voeding te diversifiëren, kunnen we ervoor zorgen dat we dagelijks voldoende macro- en micronutriënten binnenkrijgen. Door aan deze macro- en micronutriëntenvereisten te voldoen, kunnen we ook ons ​​risico op het ontwikkelen van een verscheidenheid aan ziekten, waaronder chronische gezondheidsproblemen verminderen.

Dieetdiversiteit is ook geweldig voor het verbeteren van de gezondheid van het darmmicrobioom. Wanneer we een breed scala aan voedsel eten, vooral plantaardig voedsel, voorzien we de bacteriën in ons spijsverteringskanaal, of darm, van meer voedingsstoffen. Dit helpt bij het bevorderen van een betere bacteriënbalans, wat kan leiden tot een betere spijsvertering, een beter humeur en een betere huid.

Onthoud dat je geen strikt veganistisch dieet hoeft te volgen om plantaardige eiwitten op te nemen en ervan te profiteren. Sterker nog, degenen die voornamelijk eiwitten uit dierlijke bronnen halen, kunnen de meeste voordelen ervaren door meer plantaardige eiwitbronnen aan hun routine toe te voegen.

Als je alleen eiwitten uit whey of andere dierlijke bronnen haalt, bereik je misschien je dagelijkse eiwitdoel. Tegelijkertijd zou je echter ook belangrijke micronutriënten kunnen missen, waaronder de vitamines en mineralen die meer voorkomen in planten dan in dieren.

Gerelateerd: Hoe calorieën en macro’s berekenen

Sint 2021Sint 2021

5. Verbeterde gezondheid van het hart

Plantaardige eiwitbronnen kunnen gunstiger zijn voor diegenen die zich zorgen maken over de gezondheid van hun hart. Dit geldt met name voor plantaardig eiwitpoeder gemaakt van erwteneiwit.

Er is met name aangetoond dat erwtenproteïnepoeder de bloeddruk en het cholesterolgehalte verlaagt. In combinatie met andere gezonde praktijken, zoals regelmatige lichaamsbeweging, kan de consumptie van erwteneiwit helpen om de algehele gezondheid van het hart te verbeteren.

6. Meer verzadiging

Voedingsdeskundigen beschrijven eiwit vaak als de meest verzadigende macronutriënt. Meer dan koolhydraten en vet, verhoogt het de hormoonspiegels die geassocieerd worden met volheid en verlaagt het de hormonen die geassocieerd worden met honger.

Het bereiken van je eiwitdoel is de eerste stap om je eetlust onder controle te houden, zodat je overeten kunt voorkomen en gewicht kunt verliezen. Veel atleten gebruiken eiwitpoeder als hulpmiddel om dit doel te bereiken. Een onderzoek toont aan dat plantaardig eiwitpoeder net zo effectief is als eiwitpoeder op basis van zuivel als het gaat om eetlustbeheersing.

De resultaten van één onderzoek toonden ook aan dat mensen die 30 minuten voor het eten van pizza erwtenproteïnepoeder consumeerden, 12 procent minder calorieën aten dan degenen die geen eiwitpoeder aten. Als je hulp nodig hebt bij het beheersen van je dagelijkse calorie-inname, kan het toevoegen van een eiwitshake gemaakt van plantaardig eiwitpoeder een goede optie zijn om te overwegen.

7. Allergievriendelijke opties

Sommige mensen zijn op hun hoede voor plantaardige eiwitpoeders omdat ze zich zorgen maken over voedselallergieën.

Het is waar dat bepaalde plantaardige eiwitbronnen, zoals soja, allergische reacties kunnen veroorzaken. Er zijn echter tal van allergievriendelijke plantaardige eiwitbronnen. De lijst bevat keuzes zoals erwtenproteïne, bruine rijstproteïne, tuinbonenproteïne, hennepproteïne en quinoa-proteïne.

Vergeet niet dat eiwitpoeders op zuivelbasis ook allergieën en voedselovergevoeligheden kunnen veroorzaken. Degenen die allergisch zijn voor zuivel of lactose-intolerantie, zullen het vaak beter doen als ze een plantaardig eiwitpoeder kiezen in plaats van een whey eiwitshake.

TOP 3 goedkoopste Soja eiwitpoeder

8. Geweldige smaken en texturen

Oké, niet alle plantaardige proteïnepoeders smaken geweldig. Er zijn er genoeg op de markt die krijtachtig en korrelig zijn.

Op planten gebaseerde shakes hebben de laatste jaren echter een lange weg afgelegd.

Met uitgebreide smaaktests hebben fabrikanten een gladder, romiger eiwitpoeder gecreëerd. Het mengt goed en smaakt meer als een milkshake dan de typische korrelige post-workout shake.

Probeer plantaardig eiwitpoeder

Ben je er nu van overtuigd dat plantaardig eiwitpoeder een goede optie voor je is?

Als je erover hebt nagedacht om een plantaardig eiwitsupplement te proberen, is dit het juiste moment.

Bestel vandaag nog wat om de magie zelf te ervaren!

Gerelateerd: Soja eiwit voor bodybuilding: Voor- en nadelen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here