Alles wat je moet weten over cardio training

0

Wanneer een persoon niet doet enige vorm van fysieke inspanning en denkt aan het starten van een oefening of training, is het eerste wat in zijn hoofd opkomt het springen op een loopband. Degene die dagelijks sporten, hebben hun cardio training gepland. En gebruiken deze vaak om zich op te warmen voordat ze aan krachttraining beginnen. Iedereen weet dat “cardio” goed is om fysiek fit te blijven. Maar er zijn veel onbeantwoorde vragen over de soorten cardio-oefeningen, de duur ervan en de bijbehorende voordelen.

Hoewel er verschillende manieren zijn om je hartslag gedurende een bepaalde tijd consistent op peil te houden, behandelen we in deze blog cardio-oefeningen. Deze oefeningen vereisen niet veel vaardigheid, maar het zijn bewegingen die we van nature kennen. Voorbeelden zijn hardlopen, fietsen, traplopen en het gebruik van crosstrainers.

Soorten basis cardio oefeningen

Er bestaat niet zoiets als de “beste” cardio oefening. Ieder individu is uniek wat betreft wat hij of zij wil bereiken met zijn of haar workout ervaring. Mensen hebben verschillende doelen, sommigen willen misschien gewicht verliezen terwijl anderen zich klaar maken voor een bodybuilding wedstrijd.

Er bestaat niet zoiets als de “beste” cardio oefening.

Hier is een lijst met standaardapparatuur die vaak wordt gebruikt voor cardiotraining:

Loopband

Loopband

Waarschijnlijk het meest voorkomende en gemakkelijk te gebruiken apparaat. Is favoriet als het gaat om het oppompen van de hartslag. Het biedt voldoende opties om alle aspecten van de training te regelen, zoals snelheid, duur, helling en zelfs specifieke doelen. Het is een van de beste manieren om calorieën te verbranden en gewicht te verliezen.

Aanbevolen loopband

[in.tec]® Manuele Loopband

Aanbevolen: [in.tec]® Manuele Loopband

Nu voor maar
€185.99,-

SportSport

Crosstrainer

elliptical trainer

De crosstrainer bestaat al meer dan 35 jaar. Mensen gebruiken het graag, omdat het de gewrichten minder belast dan hardlopen. Voor iemand met overgewicht is beginnen op een elliptische trainer een geweldige manier om vet te verbranden, en hetzelfde fysieke inspannend effect te hebben als hardlopen.

De elliptische trainer gebruikt ook een verscheidenheid aan spieren om het werk te doen in vergelijking met de loopband. Er is een groter gebruik van quadriceps en maximaliseert over het algemeen calorieverbranding dankzij een lange paslengte. Naast het beïnvloeden van de spieren van het onderlichaam, gebruikt de elliptische trainer ook spieren van het bovenlichaam, zoals schouders, biceps, triceps en borst, waardoor het een volledige lichaamstraining wordt.

Aanbevolen crosstrainer

Crosstrainer / Hometrainer met LCD-Display

Nu voor maar
€159.95,-

Stairclimber

stairclimber

Traplopen is misschien niet onze favoriete bezigheid, maar het is bekend dat het buitengewoon efficiënt en effectief is bij het opbouwen van cardio-kracht. Het is ook een geweldige manier om calorieën te verbranden, grote spiergroepen te versterken en ook af te vallen. Vergeleken met het gebruik van de loopband of de elliptische trainer, zorgt traplopen ervoor dat uw hartslag onmiddellijk stijgt. Dit komt door dat de grootste spiergroepen van het lichaam worden gebruikt om het hele lichaamsgewicht herhaaldelijk op te tillen.

Fietsen

fietsen

Fietsen is een weinig belastende oefening met voordelen voor de gezondheid, zoals het verbeteren van de cardiovasculaire gezondheid, het verminderen van stressniveaus en het verbeteren van de houding (om er maar een paar te noemen). Sommige mensen fietsen graag buiten, wat misschien leuk is, maar fietslessen zijn een geweldige manier om deel te nemen aan groepsactiviteiten en hiervan te profiteren.

Nu we een aantal cardiotrainingen hebben behandeld, laten we dieper duiken en praten over de ideale duur en intensiteit voor een cardiotraining.

Aanbevolen hometrainer

Hometrainer – Fitness Fiets – Cardio

Nu voor maar
€119,-

Ideale duur en intensiteit

Eén maat past niet allemaal, net zo min als er een “beste” antwoord is voor de duur, en de intensiteit van deze trainingen. Afhankelijk van je conditie en trainingsfrequentie duurt het enige tijd om de ideale duur en intensiteit te bepalen. Maar naarmate je vooruitgang boekt zal dat ook veranderen als je vooruit wilt blijven gaan.

Te veel cardio training is taboe en kan zelfs tegen werken. Als je spieren probeert op te bouwen, kan dit een averechts effect hebben.

Te veel cardio training is taboe en kan zelfs tegen werken.

Wanneer je doel is om gewicht te verliezen en net begint in de sportschool, is het het beste om een gematigd niveau van intensiteit te houden met sessies niet langer dan 40-60 minuten. Als je een paar maanden naar de sportschool gaat en gewend bent om ongeveer 35 minuten intensief te trainen, dan is het tijd om verder te gaan en een cardiotrainings plan op te stellen.

Kennis van wat je in de sportschool doet en de impact daarvan op je gezondheid is uiterst belangrijk. Weet u hoe cardiotraining uw mentale en fysieke gezondheid zal beïnvloeden?

Voordelen van cardio training

  • Spierkracht en lichaamsflexibiliteit wordt vergroot
  • Verbeterde cardiovasculaire conditie
  • Een vermindering van de stressniveaus
  • Verlaagd lichaamsvetgehalte
  • Minder risico op een beroerte, hartaanval, diabetes en obesitas
  • Boosts Energie
  • Verbeterde stemming door het stimuleren van diverse hersenchemicaliën
  • Houdt het cholesterolgehalte onder controle
  • Voorkomt hoge bloeddruk

Tegenwoordig zijn er veel geavanceerde trainingsvormen, maar cardiovasculaire training is de meest elementaire. Zonder uithoudingsvermogen en fitheid zullen al deze andere oefeningen niet effectief blijken te zijn.

Gerelateerd: Beste fitness trackers van 2020 om je gezondheid bij te houden

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here