Begin je fitnessreis voor 2021

0
fitnessreis 2021

Aan het begin van elk nieuw jaar zien miljoenen mensen deze tijd als een schone lei. Een schone lei kan een toestand zijn waarin je zin hebt om opnieuw te beginnen of een nieuw blad om te draaien. Schone leien zijn een krachtige basis voor mensen om nieuwe gewoontes op te bouwen. Dit is volkomen logisch, aangezien miljoenen mensen over de hele wereld aan het begin van het nieuwe jaar goede voornemens voor het nieuwe jaar bedenken.

De meest voorkomende voornemens die mensen nemen, zijn meer bewegen. In feite verklaarde 59% van de mensen dat meer bewegen hun belangrijkste doel was voor 2020. De volgende doelen waren gezond eten en afvallen met respectievelijk 54% en 48%.

Al deze doelen vallen echter in dezelfde categorie als het gaat om het starten van je fitnessreis. Hoewel het op zich moeilijk is om aan je voornemens te blijven, kan het beginnen van je fitnessreis net zo of zelfs moeilijker zijn.

Veel mensen willen veranderingen in hun leven aanbrengen, en veel daarvan komt voort uit een consistente fitnessroutine. Voor degenen die nieuw zijn bij fitness, weten ze misschien niet waar ze moeten beginnen. Dat is waar we binnenkomen. Fitnessinformatie.nl is er om je te helpen je fitnessreis voor 2021 zo goed mogelijk te beginnen.

Beoordeel je huidige fitnessniveau

Voordat je zelfs maar een sportschool binnenstapt, moet je even de tijd nemen om te beoordelen hoe fysiek je bent. Je hebt waarschijnlijk al een idee van hoe fit je bent en wat je lichaam wel en niet kan. Het is echter nog steeds nuttig voor je reis om vast te leggen waar je begint. Hiermee kun je je voortgang meten. Overweeg voordat je aan je fitnessreis begint het volgende op te nemen:

  • Je gewicht
  • Je body mass index (BMI)
  • Je vetpercentage
  • Hoe hoog uw hartslag is voor, tijdens en na een training
  • Uw mate van flexibiliteit
  • De omtrek van je middel
  • Vetvrije massa


Deze metingen geven je een basis om je fitnessreis op te bouwen. Het is belangrijk om te onthouden dat het tijd kost om resultaten te zien. Verwacht geen veranderingen in je gewicht, BMI of vetpercentage in de eerste paar weken!

Maak een fitnessplan dat je leuk vindt

Iedereen is anders. De een geeft misschien de voorkeur aan krachttraining, terwijl een ander liever HIIT doet. Dit is jouw fitnessreis. Je hoeft niet naar een sportschool te gaan, je hoeft geen kilometers te hardlopen en je hoeft niet als een gek te trainen. Het enige dat je hoeft te doen, is sporten, bij voorkeur drie tot vijf keer per week gedurende ten minste 30 minuten.

Lichaamsbeweging is buitengewoon gunstig voor niet alleen je lichamelijke gezondheid, maar ook voor je geestelijke gezondheid. Als een deel van je echter niet geniet van de trainingen die je doet, zal je niet alle voordelen kunnen ervaren. Vraag jezelf af wat je leuk vindt. Geef je de voorkeur aan groepsoefeningen boven alleen sporten? Houd je van yoga? Alleen omdat je niet van krachttraining of cardio houdt, wil nog niet zeggen dat je geen goede training kunt hebben.

Er zijn tal van fitnessopties beschikbaar. Kies degene die je het leukst vindt. Als je plezier hebt tijdens het sporten, is de kans groter dat je je reis voortzet.

Stel doelen

Nadat je hebt gemeten waar je fysiek bent, is het tijd om een aantal doelen voor jezelf te stellen. Nogmaals, iedereen is anders. Sommige mensen willen misschien sterker zijn, terwijl anderen willen afvallen. Het is belangrijk om voor jezelf specifieke doelen te stellen. Veel te veel mensen beginnen het jaar gewoon met de mededeling dat ze meer willen sporten of afvallen. Deze doelen zijn echter veel te breed.

Voordat je aan deze reis begint, stel concrete en specifieke doelen vast. Hoeveel wil je afvallen? Heb je een streefgewicht in gedachten? Het starten van een fitnessreis is moeilijk, maar het is nog moeilijker als je geen doelen heeft.

Zoek een coach/personal trainer

Zelfs nadat je doelen en een fitnessplan voor jezelf hebt gesteld, kan het nog steeds moeilijk zijn om te beginnen. Dit is volkomen normaal. Het begin van je fitnessreis is een moeilijke taak. Een personal trainer hebben die je in het begin motiveert en traint, is misschien wel precies wat je nodig hebt om je reis een vliegende start te geven. Deze experts en coaches helpen je niet alleen om je te motiveren, maar ze leren je ook de juiste manieren om oefeningen te doen zonder jezelf te bezeren.

Ja, je kunt een personal trainer inhuren, maar je kunt ook genieten van groepslessen waarbij een expert een groep in één keer lesgeeft. Of, als je je zorgen maakt over geld, kun je profiteren van de vele fitnessexperts die hun trainingsvideo’s online plaatsen.

Door de hulp van een coach in te schakelen, kun je langzaamaan je zelfvertrouwen en vaardigheidsniveau opbouwen naarmate je vordert.

Begin klein

Dit is erg belangrijk voor alle beginners. Ja, lichamelijk actief zijn is ongelooflijk belangrijk, maar voor mensen met weinig ervaring kan het ook behoorlijk gevaarlijk zijn. Als je je grenzen niet kent of de juiste vorm voor sommige liften niet kent, loopt je het risico ernstig letsel op te lopen. Niet alleen dat, maar je zelfvertrouwen kan ook een klap krijgen als je niet het gewicht opheft waarvan je denkt dat je het zou moeten doen.

Veel mensen zijn bang om naar de sportschool te gaan. Veel daarvan komt voort uit het vergelijken van wat je doet met anderen. Misschien zie je het gewicht dat iemand anders opheft en voel je je zelfbewust over wat je aan het tillen bent, maar je kunt anderen niet laten beïnvloeden. Je bent tenslotte op deze reis voor jou, niet voor iemand anders.

Begin klein. Doe oefeningen waarbij je prettig bij voelt. Als die oefeningen te gemakkelijk beginnen te voelen, kun je de moeilijkheidsgraad verhogen. Onthoud dat iets doen altijd beter is dan niets doen. Het begin van een nieuw jaar is het perfecte moment om aan je fitnessreis te beginnen.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here