Body Fat Calculator

De weegschaal is een standaard hulpmiddel voor iedereen die in een betere conditie probeert te komen. Velen vrezen of anticiperen op wat die kleine schaal zal zeggen. Maar kan de weegschaal je het hele verhaal vertellen? Hoewel het misschien een goed idee is om je gewicht in de gaten te houden, is het ook belangrijk om te weten waaruit je gewicht bestaat.

Lichaamssamenstelling verwijst naar het aandeel vet dat je hebt ten opzichte van mager weefsel (spieren, botten, lichaamswater, organen, enz.). Deze meting is een duidelijkere indicatie van je conditie. Wat je ook weegt, hoe hoger het percentage lichaamsvet dat je hebt, hoe groter de kans dat je aan obesitas gerelateerde ziekten krijgt, waaronder hartaandoeningen, hoge bloeddruk, beroerte en type 2 diabetes.

Teveel vs overgewicht


Je body mass index (BMI) is een meting die rekening houdt met je lengte. Gezondheidswerkers gebruiken BMI om te berekenen of een persoon ondergewicht, normaal gewicht, overgewicht of obesitas heeft. Voor de meeste mensen hangt BMI nauw samen met de hoeveelheid lichaamsvet die ze dragen. Om je BMI te berekenen, deelt u uw gewicht in kilogram door uw lengte in vierkante meters. Of gebruik onze BMI calculator. De richtlijnen zijn:

Body Mass Index interpreteren
Gewichtstoestand BMI
Ondergewicht onder 18,5
Normaal 18,5-24,9
Overgewicht 25,0-29,9
Zwaarlijvig 30,0 en hoger


Het probleem met BMI is dat het niet voor iedereen werkt. Door de gewichts- en lengtemetingen van sommige mensen vallen ze in de categorie overgewicht of zelfs obesitas, terwijl ze in werkelijkheid slank en gespierd zijn. Aan de andere kant geeft de BMI van sommige mensen aan dat ze gezond zijn, terwijl ze eigenlijk overgewicht hebben, met weinig mager weefsel en te veel vetweefsel. Dus of je BMI nu aangeeft dat je overgewicht hebt of niet, het is belangrijk om erachter te komen of je te veel lichaamsvet bij je hebt.

Percentages gezond lichaamsvet


Dus, wat moet uw percentage lichaamsvet zijn? Een studie in het American Journal of Clinical Nutrition publiceerde de volgende informatie op basis van je geslacht en leeftijd:

Richtlijnen voor lichaamsvet

Leeftijd% gezond lichaamsvet (vrouwen)% gezond lichaamsvet (mannen)
20-3921%-32%8%-19%
40-5923%-33%11%-21%
60-7924%-35%13%-24%


Zoals je kunt zien, hebben vrouwen van nature een hogere verhouding tussen lichaamsvet en magere weefsels dan mannen, en lichaamsvet neemt van nature toe met de leeftijd.

Je lichaamsvet verminderen


Als het gaat om afvallen, is de sleutel om minder calorieën te eten dan je verbruikt. Als je dit doet EN traint, verlies je lichaamsvet. Je lichaam is ontworpen om vet op te slaan, zodat het tijdens hongersnood over energiereserves beschikt. Als je tijdens inspanning en rust minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt, verbrandt je lichaam deze vetreserves. Wees echter verstandig – als je te weinig calorieën eet of alle koolhydraten schrapt, zal het gewicht dat je verliest waarschijnlijk bestaan uit vocht en spieren, niet uit vet. In dat geval gaat de schaal naar beneden, maar je lichaamsvetpercentage gaat omhoog, waardoor je minder gezond wordt.

kg
lbs
cm
inches
cm
inches
cm
inches
cm
inches