Caseïne-eiwitpoeder: 5 voordelen die je niet wist

0
caseïne drinken

Ben jij een fitnessliefhebber die actief schoon eet en hard traint? Dan weet je waarschijnlijk al hoe belangrijk suppletie kan zijn. Hoewel supplementen niet nodig zijn voor resultaten, kunnen ze het proces versnellen.

De meeste mensen consumeren whey tijdens of na het sporten, maar dit is niet het enige type eiwit dat gunstig is. Whey’s zus caseïne biedt ook enkele belangrijke voordelen, waaronder enkele voordelen die zelfs whey niet kan bereiken. Bovendien, wanneer de twee worden gecombineerd, zullen ze niet te stoppen zijn en kunnen ze je resultaten maximaliseren. Dit is de classificatie van caseïne en de lijst met de top 5 geldige redenen om eens te proberen.

Wat is caseïne?

Melk bestaat uit twee soorten eiwitten: caseïne en whey. Caseïne is goed voor ongeveer 80% van het melkeiwit en whey voor de resterende 20%. Als je zuivelproducten gebruikt die van melk zijn gemaakt, krijg je een combinatie van beide. Maar ze zijn ook los verkrijgbaar via suppletie.

Whey eiwit is waarschijnlijk het meest voorkomende eiwitpoeder op de markt, maar caseïne-eiwitpoeder is iets moeilijker te verkrijgen. Caseïne kan in twee verschillende vormen worden ingenomen: micellaire en caseïnehydrolysaat.

ModeMode

Micellar Casein

Dit is de meest natuurlijke vorm van caseïne-eiwit die sterk lijkt op de chemische structuur die in melk wordt aangetroffen. Caseïne groepeert zich in kleine balletjes, micellen genaamd, waardoor het in je maag kan stollen wanneer het wordt verteerd, wat op zijn beurt de opname kan vertragen.

Caseïnehydrolysaat

Gehydrolyseerd eiwit wordt gedeeltelijk afgebroken om een snellere opname en vertering mogelijk te maken. Deze vorm is voorverteerd en wordt snel opgenomen.

Gerelateerd: 4 Eiwitrijke Smoothie-recepten voor elk moment van de dag

Caseïne vs Whey

Whey eiwit verteert snel, daarom wordt aanbevolen om direct na een training een eiwitshake te drinken. Je spieren hebben letterlijk honger naar koolhydraten en eiwitten na een zware trainingssessie, dus het is het meest gunstig om te consumeren tijdens deze herstelperiode. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat whey eiwit is verteerd en geabsorbeerd, wat een snelle ondersteuning bij spierherstel en synthese mogelijk maakt.

Goedkoopste Eiwitshakes (TOP 3)

Aan de andere kant hebben we caseïne. Caseïne is traag verteerbaar, wat betekent dat wanneer je het consumeert, het aminozuren in kleinere hoeveelheden levert, maar over een langere periode dan whey, ruwweg 2 tot 4 uur. Dit betekent dat je een constante stroom van voedingsstoffen naar je spieren krijgt, wat voordeliger kan zijn voor de bescherming van bestaande vet vrije massa, of met andere woorden, het werkt als een anti-katabool eiwit.

House Of Nutrition - Sportvoeding en Fitnessaccessoires

Net als andere dierlijke eiwitten worden zowel caseine als wei als complete eiwitten beschouwd. Ze bevatten alle essentiële aminozuren die je nodig hebt in je dieet. Hoewel beide eiwitten geweldige supplementen zijn, hebben ze verschillende doeleinden. En beide in je levensstijl opnemen om optimale resultaten uit je trainingen te halen.

Goedkoopste Caseïne (TOP 3)

Top 5 redenen om caseïne-eiwit te proberen

1. Bouw meer spieren

Verschillende dieetplannen, raden aan caseïne-eiwit direct voor het slapengaan te consumeren, omdat het langzaam verteert en zorgt voor een gestage stroom aminozuren terwijl je slaapt. Wanneer je naar bed gaat, geeft je lichaam menselijk groeihormoon af, wat belangrijk is voor het opbouwen van droge spiermassa, maar dit proces vereist beschikbare eiwitten voor synthese.

Aangenomen wordt dat het nemen van caseine ’s nachts voor het slapengaan dit mechanisme de hele nacht ondersteunt en resulteert in meer spiergroei in het algemeen.

GamesGames

2. Verhoog vetverlies

Kleinere studies suggereren dat zowel whey als caseïne-eiwit, wanneer opgenomen in een calorie-gecontroleerd dieet, samen met weerstandstraining, kan helpen bij het beschermen van vet vrije massa en het bevorderen van meer vetverlies. Maar meer onderzoek is zeker nodig.

In ieder geval suggereert onderzoek dat het consumeren van meer eiwit om op gewicht te blijven in het algemeen enkele voordelen kan hebben, en in het geval van caloriebeheersing kan het verhogen van de eiwit-inname helpen om het gewicht te verminderen.

3. Verbetert je herstel

Je zou denken dat als je naar de sportschool gaat, je spieren meteen groter en sterker worden, maar je lichaam kan dat misschien niet zonder de juiste voeding. De twee gaan hand in hand.

Het is aangetoond dat suppletie kan helpen bij spierherstel, onderhoud en groei. En caseïne is een belangrijk hulpmiddel om dit proces te ondersteunen. Na een training zijn spiervezels beschadigd. Ons lichaam gebruikt eiwitten en aminozuren om de spieren te herstellen en op te bouwen die groter en sterker zijn dan voorheen.

Het unieke aan caseïne is dat het in staat is om gedurende meerdere uren na een training eiwitten te leveren, waardoor je lichaamseiwitten positief blijven, en op zijn beurt de bestaande spiermassa beschermt en mogelijk de spiergroei ondersteunt.

4. Bevorder tandgezondheid

Net als andere zuivelbronnen kan caseïne de gezondheid van uw je verbeteren. Studies hebben aangetoond dat het calcium-, fosfaat- en hydroxidegehalte van caseïne het tandglazuur kan versterken tegen zure erosie en beschadiging. En dat kan voorkomen dat tandbederfbacteriën zich aan de tanden vasthechten, waardoor gaatjes op afstand worden gehouden.

5. Caseïne-koekjes

Caseïne is een veelzijdig poeder waarvan je op verschillende manieren kunt genieten. Als je op zoek bent naar een snelle dosis caseïne, kan je deze als shake mengen met melk of water. Of als je geen fan bent van shakes, kun je caseïne in verschillende dingen bakken, zoals repen, muffins, koekjes, voor een gezonde traktatie voordat je naar bed gaat.

Beste Caseïne (TOP 3)

Andere bronnen van proteïne

Hoewel caseïne een fantastische aanvulling is op een voedingsrijk dieet, is het niet duurzaam als je belangrijkste eiwitbron. Gebruik voor standaardmaaltijden magere voedselbronnen zoals gras gevoerd rundvlees, kip, kalkoen of zeevruchten.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here