De voordelen van buiten sporten

0
buiten sporten

Een van de beste manieren om jezelf gezond te houden is door actief te worden en te bewegen. Gelukkig hoef je geen fitnessexpert te zijn om actief te worden. Er zijn verschillende soorten lichaamsbeweging die je in staat stellen om een activiteit te kiezen die het beste bij je fitness-niveau past. Of je nu wilt gewichtheffen, zich aan cardio wilt houden, yoga wilt doen of wilt deelnemen aan groepslessen, je zult zeker een fysieke activiteit vinden die bij je past. Veel van deze activiteiten worden binnenshuis gedaan. Natuurlijk gaan mensen naar de sportschool om actief te worden. De sportscholen hebben immers alle benodigde apparatuur om ervoor te zorgen dat je een goede training hebt, maar dat betekent niet dat je af en toe niet kunt sporten in de buitenlucht.

Buitenshuis sporten heeft tal van gezondheidsvoordelen die je binnenshuis niet kunt vinden. Bewegen biedt je op zichzelf al verschillende voordelen voor je fysieke en mentale gezondheid, maar wanneer je jetraining buitenshuis doet, stelt je je in staat om deze voordelen exponentieel te verhogen. Er zijn veel factoren die leiden tot een toename van de voordelen tijdens een training in de buitenlucht, van frisse lucht tot zonlicht.

We moedigen iedereen aan om op te staan en actief te worden. Ongeacht of je een fitnessexpert bent of net begint aan je fitnessreis, er zijn trainingen en activiteiten voor jou. Als je middelen beperkt zijn, kan het sporten in de buitenlucht je talloze voordelen opleveren.

Bol.com AlgemeenBol.com Algemeen

Daagt je lichaam uit

Wanneer je traint in een sportschool of een andere binnen faciliteit, bevindt je je waarschijnlijk in een klimaat gecontroleerde omgeving met airconditioning en meer. Hoewel er niets mis is met trainen in de airco, daagt buiten trainen je lichaam uit op manieren die binnenshuis niet kunnen.

Als je buiten actief bent, of je nu hardloopt, wandelt of fietst, brengt je je lichaam in de elementen. De omgeving om je heen verandert altijd. Zelfs kleine veranderingen, zoals hellingen, hobbels, gaten of obstakels, dwingen je om je aan te passen en harder te werken. Zelfs veranderingen in het weer, zoals de hitte en de wind, kunnen de moeilijkheidsgraad van je training vergroten.

Verhoogt de geestelijke gezondheid

We hebben keer op keer gesproken over de voordelen voor de geestelijke gezondheid van sporten. Wanneer je traint, geeft je lichaam feel-good chemicaliën af, endorfine genaamd. Deze chemische stof wekt gevoelens van euforie en geluk op en verbetert je humeur. Endorfine verminderd van nature de symptomen van angst en depressie. Zelfs de lichtste vorm van lichaamsbeweging zet je lichaam ertoe aan deze chemicaliën af te geven. Tijd buiten doorbrengen kan deze voordelen echter vergroten.

Buiten sporten, ook wel groene oefening genoemd, brengt u in direct contact met zonlicht. Studies hebben aangetoond dat de hersenen van mensen op heldere en zonnige dagen meer serotonine bevatten. Serotonine is de natuurlijke stemmingsstabilisator van het lichaam. Het helpt je symptomen van depressie en angst te verminderen. Zonlicht verhoogt ook je vitamine D-inname. Vitamine D heeft bewezen een effectieve manier te zijn om je humeur te verbeteren. Zoals je kunt zien, kan het beoefenen van een buitenactiviteit de mentale gezondheidsvoordelen van lichaamsbeweging drastisch verbeteren.

Vermindert stress

Net zoals lichaamsbeweging je mentale gezondheid verbetert, verlicht het ook de stress. Oefening laat op natuurlijke wijze noradrenaline vrijkomen, wat helpt om de schade die de stress aan je hersenen aanricht om te keren. Dit hormoon helpt ook je stemming te verbeteren en je cognitie te verbeteren. Norepinefrine dwingt je centrale zenuwstelsel en het sympathieke zenuwstelsel om samen te werken, wat je helpt om efficiënter op stress te reageren.

Door tijd buiten in de natuur door te brengen kan je ook helpen om je stress te verminderen. In een onderzoek dat zich richtte op de effecten van het doorbrengen van tijd in een bosomgeving of gewoon in buiten lucht, ontdekten onderzoekers dat zelfs het doorbrengen van een korte periode buitenshuis je cortisol-niveau kan verminderen. Cortisol is de chemische stof die in je lichaam wordt aangetroffen en die stress veroorzaakt. Door buitenshuis te sporten, kan het je stress verlichten, je bloeddruk verlagen en prioriteit geven aan je fysieke gezondheid.

Het is toegankelijk

Zoals je je kunt voorstellen, hoeft je niet ver te gaan om buiten te sporten. Het enige dat de meeste mensen hoeven te doen, is de voordeur uit te stappen en ze zijn klaar om te gaan. Zelfs als je niet de ruimte hebt om te oefenen, hoef je waarschijnlijk niet ver te gaan om een open plek te vinden om te oefenen. Je hebt niet met verkeer te maken, een parkeerplaats te zoeken, of een overvolle kleedkamer binnen te gaan . Er zijn tal van parken, fietspaden, wandelpaden en nog veel meer voor je beschikbaar. Bovendien heb je ook niet veel apparatuur nodig, waardoor je tijd en geld bespaart.

Gerelateerd: Dagelijkse activiteiten om je te helpen gezond te blijven

Toegang tot schonere lucht

Eerder vertelden we al dat wanneer je binnen traint, je traint in circulerende lucht. Als je echter een buitenoefening doet, ademt je veel schonere, frissere lucht in dan wanneer je binnen een lichamelijke activiteit doet. Volgens een recente onderzoek kan de binnen lucht zelfs meer vervuild zijn dan de buitenlucht, zelfs in grote stedelijke gebieden. Door buiten te trainen, bescherm je jezelf tegen de vervuilende stoffen in de binnen lucht terwijl je longen frisse lucht inademen.

Verbetert het gevoel van eigenwaarde

Lichaamsbeweging heeft naast fysieke voordelen talloze voordelen voor de geestelijke gezondheid. We hebben al besproken hoe buiten sporten je symptomen van depressie en angst kan verbeteren en stress kan verlichten. Het kan echter ook invloed hebben op je algehele zelfrespect. Oefening verbetert het gevoel van eigenwaarde door je te helpen af ​​te vallen, je lichaam strakker te maken, spieren op te bouwen en je uithoudingsvermogen te verbeteren. Wanneer je echter buiten traint, zal je deze voordelen vaker ervaren.

Onderzoek heeft uitgewezen dat zelfs als je slechts vijf minuten buiten sporten doorbrengt, je zelfrespect kan verbeteren. In de buurt van groen of waterige elementen zijn, versterkt dit effect. Lage tot matige oefeningen, zoals wandelen, fietsen, vissen en tuinieren, leiden tot grotere verbeteringen in het zelfrespect. Door je training buitenshuis te doen, kan je de zelfrespectverhogende effecten van lichaamsbeweging versterken.

Sporten is essentieel als het gaat om het verbeteren van je gezondheid, zowel mentaal als fysiek. Hoewel alle oefeningen goed zijn, kan het naar buiten gaan je kennis laten maken met voordelen die je binnenshuis niet kunt ervaren. Je hoeft echter niet al je trainingen naar buiten te verplaatsen. Door een mix van buitenoefeningen te combineren met trainingen in de sportschool, krijg je het beste van twee werelden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here