De waarheid over het effect van alcohol op spiergroei!

0
Alcohol en fitness
Alcohol en fitness

Het is een lange stressvolle week geweest, maar eindelijk is het weekend hier!

Het eerste dat veel mensen willen doen, is stappen, iets drinken van hun favoriete alcoholische drank en ontspannen.

Maar hoe zit het met de spier die je de hele week zo hard hebt geprobeerd op te bouwen?

Je werkt de hele week hard en je dieet is perfect. De vraag is nu: hoe beïnvloedt de alcohol die je drinkt de spiergroei?

Alcohol gebruik heeft duidelijke gezondheidsrisico’s en kan een negatieve invloed hebben op je zuurverdiende spiergroei.

In dit artikel bespreken we de drie belangrijkste spelers in het spieropbouwproces. En hoe alcohol elk van hun beïnvloedt.

1: Eiwitsynthese

Eiwitsynthese is het proces dat plaatsvindt in je lichaam om eiwitten in de vorm van voedsel om te zetten in spieren. Wanneer de spieren door voldoende krachttraining kleine scheurtjes ontwikkelen, vindt eiwitsynthese plaats. Kleine scheurtjes worden hersteld door eiwitsynthese, wat leidt tot grotere, sterkere spiervezels.

Geremde spiereiwitsynthese

Nu weten we dat eiwitsynthese essentieel is voor spiergroei. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat alcoholgebruik de eiwitsynthese remt, daarom stopt het gebruik van alcohol de spiergroei. In het “American Journal of Physiology, Endocrinology and Metabolism” in 1999 werd een dergelijke studie gerapporteerd. Het onderzoek concludeerde dat alcohol een blokkerend effect heeft op de eiwitsynthese, wat resulteert in verminderde spiermassa.

In 2001 verscheen een artikel in het International Journal of Sports Nutrition and Sports Metabolism, en het bleek dat diëten die binnen 24-48 uur na krachttraining werden gegeten het grootste effect hadden op spiergroei (ook bekend als spierhypertrofie).

Uit een recent onderzoek door Australische wetenschappers is gebleken dat het drinken van alcohol na het sporten de snelheid van spiereiwitsynthese remt.

Hierdoor weten we dat het drinken van alcohol op een trainingsdag een nadelig effect zal hebben op de spieropbouw. Als je toch iets wilt drinken, zorg er dan voor dat je dat nooit doet op een trainingsdag.

2: testosteron

e is als het gaat om spiergroei, hebben we een kleine samenvatting. Testosteron is een steroïde hormoon uit de androgeengroep, androgenen bevorderen de eiwitsynthese. De anabole effecten van testosteron zijn onder meer groei van spiermassa, verhoogde botdichtheid en kracht. “

Impact van alcohol op testosteron

Testosteron is een zeer krachtige spier opbouwende hormoon, waar de steroïden van zijn gemaakt en is cruciaal voor maximale spiergroei. Je wilt zoveel mogelijk van dit spul, maar helaas hebben onderzoeken aangetoond dat alcohol de testosteronniveaus verlaagt.

Uit een onderzoek in 2004 bleek dat bij de proefpersonen die alcohol dronken de testosteronniveaus aanzienlijk werden verlaagd in vergelijking met de personen die geen alcohol benuttigden.

Verlaagd testosteron betekent verminderde eiwitsynthese. Alcohol verlaagt niet alleen testosteron, maar verhoogt ook oestrogeen, de slechtst mogelijke hormoon voor spiergroei.

3: groeihormoon

Dit is een andere belangrijke speler in het spieropbouwproces, evenals andere functies in het menselijk lichaam.

Impact op groeihormoon

Net als testosteron helpt groeihormoon de eiwitsynthese (spierproductie) en net als testosteron heb je veel van dit soort dingen nodig. De maximale afgifte van groeihormoon in het lichaam vindt plaats tijdens de slaap. Rust verwijst naar spiergroei, dus als je slaapt, geeft het lichaam groeihormoon af, wat erg belangrijk is voor spiergroei. Studies hebben aangetoond dat alcohol de afgifte van groeihormoon tijdens de slaap kan remmen.

Hoe te drinken en spiermassa te houden?

Laat het drinken je niet weerhouden van het sporten. Om je spieren op te bouwen hoef je namelijk niet te stoppen met alcohol drinken. Een drankje per maand zal de spiergroei niet te veel belemmeren.

Het is verstandig om als beginnende sporter de eerste paar maanden niks te drinken. Hiermee zorg je er namelijk voor dat je de spiergroei maximaliseert. Hierdoor geef je jezelf de best mogelijke kans op succes en breng je je lichaam in een staat om maximale spieren te produceren.

Enkele tips bij het drinken van alcohol

Probeer gehydrateerd te blijven als je alcohol drinkt. De bedoeling is niet dat je in een bar moet staan ​​met een fles water in de ene hand en een biertje in de andere, dat levert je vast wat grappige blikken op. Probeer gewoon een paar glazen water te drinken voor dat je alcohol drinkt en drink aan het einde van de nacht, vlak voor het slapengaan een vol glas water.

Voordat je begint aan een lekker drankje, zorg ervoor dat je goed gevoed en gehydrateerd bent. Eet langzaam verteerbare eiwitten zoals een biefstuk om ervoor te zorgen dat je spieren nog steeds worden gevoed met eiwitten om de spieren te behouden en eet langzame koolhydraatbron, zoals zoete aardappelen, om het energieniveau op peil te houden.

Het is duidelijk dat timing wanneer u alcohol drinkt ook een goed idee is. Zorg ervoor dat je niet op dezelfde dag drinkt als je traint, vanwege de negatieve effecten van alcohol op de eiwitsynthese, testosteron en groeihormoon. ‘S Middags trainen en dan dezelfde avond naar een drinksessie gaan, is geen goed idee, want dan hebben uw spieren de meeste behoefte aan goede voeding en rust om te groeien.