Hoe lichaamsbeweging kan blijven helpen tijdens de Corona lockdown

0
Buiten trainen corona

Bezoek de bron voor de meest actuele informatie over coronavirusbeperkingen: https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueel

Het leven zoals we het kennen is veranderd en actief zijn is nog steeds belangrijker dan ooit.

Voor veel sporters is dit een moeilijk jaar. Als sport jouw prioriteit is, ben je niet de enige.

Maar we weten dat een of andere vorm van lichaamsbeweging een eenvoudige en gratis manier is om de fysieke en mentale gezondheid te verbeteren, en nu zijn er meer activiteiten die je kunt proberen terwijl er beperkingen zijn opgelegt.

Lichamelijke activiteit helpt ons lichaam en geest op veel manieren, maar hier zijn een paar van de belangrijkste:

  • Door lichaamsbeweging komen chemicaliën vrij in je hersenen, zoals serotonine en endorfine, die goed zijn voor je humeur
  • Het kan ook leiden tot een betere slaap en je meer energie geven
  • Fysieke bewegingen kunnen de beklemming in je schouders en nek helpen verminderen, wat vaak gepaard gaat met stress en angst
  • Het geeft je ook het gevoel dat je iets hebt bereikt
  • Regelmatige lichaamsbeweging kan het risico op ernstige gezondheidsproblemen verminderen, zoals diabetes type 2, hartaandoeningen en beroertes
  • En tot slot, maar niet in de laatste plaats gezien de huidige situatie, is regelmatige lichaamsbeweging goed voor je immuunsysteem.
ModeMode

Als je net begint met trainen en niet zeker weet waar je moet beginnen, volgen hier enkele ideeën om je op weg te helpen:

  • Train online: op YouTube zijn er eindeloos veel gratis trainingsvideo’s die je kunt proberen, ongeacht je fitnessniveau of de grootte van je woonkamer. Van yoga en krachttrainingen tot Pilates, intervaltraining met hoge intensiteit (HIIT) en meer.
  • Ga freestyle: als een gestructureerde routine niet jouw stijl is, wees dan creatief en bouw je eigen workout – loop of ren ter plaatse met intervallen van 30 seconden, doe wat star jumps, planken, sit-ups, push-ups of zelfs burpees. Alles om je hartslag een beetje op te krikken, bij je thuis of op een plaatselijk buitengebied, zoals een park of bos.
  • Ga solo naar buiten: wandelen, fietsen en hardlopen zijn geweldige solo-activiteiten en nu de beperkingen zijn verhoogd, is dit het ideale moment om ze te doen. We raden aan om ’s ochtends vroeg of laat op de dag te gaan, om de drukke tijden in populaire gebieden te vermijden. Onthoud dat je een masker bij je moet hebben, zodat je het kunt dragen als je fysiek geen afstand tot andere mensen kunt hebben. Was je handen grondig met zeep en warm water gedurende ten minste 20 seconden wanneer je thuiskomt.

Een advies voordat je begint: als je net begint met sporten, begin dan klein – probeer misschien 10 minuten yoga of wandelen per dag, en bouw het dan geleidelijk op.

Zelfs 10 minuten beweging per dag kan je lichaam en geest helpen zich beter te voelen. Moedig je dierbaren, met wie je nu ongetwijfeld veel tijd doorbrengt, aan om ook even de tijd te nemen om hun lichaam te bewegen.

Gerelateerd: De voordelen van buiten sporten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here