Hoe te stoppen met het eten van junkfood?

0
junkfood

De meeste mensen zijn het erover eens … Junkfood smaakt geweldig! Maar we weten ook dat het niet voor niets ‘junkfood’ wordt genoemd.

Het is keer op keer bewezen dat te veel van het spul ongelooflijk ongezond kan zijn, en tot vreselijke ziekten en obesitas kan leiden.

Heb een duidelijke reden om te stoppen

Om te stoppen met het eten van junkfood, moet je een duidelijke en motiverende reden hebben. Alleen de gedachte om te willen stoppen is niet genoeg om het door te zetten, en deze slechte gewoonte voorgoed te schoppen. Je hebt persoonlijke motiverende redenen nodig, bijvoorbeeld:

  • Lager cholesterol om langer te leven?
  • Lagere lichaamsvet waarden om er beter uit te zien?
  • Je gelukkig en gezond te voelen?
  • Om uw kinderen het goede voorbeeld te geven?
  • Om je fit en zelfverzekerd te voelen?

Wat je reden ook is, neem de tijd om erover na te denken. Schrijf ze nu op en plaats ze ergens zodat je ze elke dag kunt lezen. Dit is je doel om je leven te veranderen. Je hebt sterke motiverende herinneringen nodig en je moet ze serieus nemen.

Controleer uw inname van junkfood

De eerste stap om een probleem op te lossen, is het te begrijpen. Wanneer je voor de enorme taak staat om rommel uit je dieet te verwijderen, moet je eerst uw eetgewoonten controleren. Zoek uit hoeveel je een week aan junkfood besteedt, door een gedetailleerd logboek bij te houden met de datums en prijzen of gewoon door de bonnen bij te houden.

Probeer ook te observeren wat je verlangen veroorzaakt wanneer ze zich voordoen, en hoe je je voelt voordat je een snack moet pakken. Zodra je al deze informatie heeft, kunt je plannen hoe je met de onbedwingbare trek omgaat.

Begin te verminderen

Plotseling stoppen met een gewoonte is niet eenvoudig, hoewel sommige mensen het kunnen, kunnen de meeste mensen de impact van het stoppen van sommige gewoontes niet verdragen.

De gemakkelijkste manier om gewoontes los te laten, is door het langzaam te verminderen. Tijdens de monitoringfase heb je geleerd hoeveel je hebt uitgegeven aan junkfood. De sleutel hier is om uw budget gedurende twee opeenvolgende weken met de helft te verminderen, waardoor je inname geleidelijk afneemt.

Zoek naar alternatieven

Als het niet wordt vervangen door iets anders, zal het moeilijk zijn om het volledig te stoppen. De waarheid is dat je iets moet eten om het junkfiid te vervangen dat je steeds minder eet.

Het is het beste om slechte gewoonten te vervangen door gezonde snacks en fruit, om zo oude gewoonten te vervangen door nieuwe die aan de behoefte voldoet.

Denk aan al het gezonde voedsel dat je kent. Voer snel online een Google-zoekopdracht uit om gezonde en heerlijke recepten te vinden. Neem nu het gezonde voedsel dat je lekker vindt en gebruik het om je ongezonde snacks en maaltijden te vervangen.

Als je van taarten of chocolade houdt, raad ik je ten zeerste aan om een doos eiwitrepen te kopen. Dit zijn geweldige snacks om in huis te hebben, om mee naar het werk te nemen of onderweg, en het zijn een zeer gezond voedingsalternatief voor snoep.

Top 3 goedkoopste eiwitrepen

Blijf junkfood eten

Hier is geweldig nieuws voor jou … Je hoeft NIET volledig te stoppen met het eten van junkfood. Het is prima om elke week een paar cheat maaltijden te hebben. Waarom trakteer je jezelf niet in het weekend door uit eten te gaan of fastfood te eten en te chillen voor de tv?

Ja, als je 90% van de week schoon eet. Is het prima om jezelf in het weekend te trakteren op een beetje junkfood.

Het is erg motiverend om de hele week op schema te blijven met gezond eten als je weet, dat je die traktatie in het weekend krijgt. Als je weet dat je junkfood niet volledig uit je leven hoeft te bannen, kun je gefocust en op koers blijven.

Elimineer de verleiding!

Iets proberen te stoppen dat je in overvloed om je heen hebt, is bijna onmogelijk. Onze geest heeft de neiging om in verhouding te staan tot wat we kunnen zien, dus onze eetlust is relatief ten opzichte van het voedsel dat we beschikbaar hebben.

TIP – Door junkfood uit je omgeving te verwijderen, kun je gemakkelijker je doelen bereiken.

Beperk de hoeveelheid junkfood die je in huis hebt door simpelweg niet zoveel te kopen als je aan het winkelen bent. De kleine hoeveelheid die je thuis hebt (voor traktatiedagen), raad ik aan om het op één plek te bewaren, zoals een koekblik en uit het zicht te houden.

Dit maakt het gemakkelijker om uw inname te volgen.

Maak een plan

Je weet wat ze zeggen … “Geen enkel plan zal mislukken”.

Zorg dat je in je plan antwoord hebt op de volgende vragen:

  • Met welk voedsel ga je de rommel vervangen?
  • Op welke dag heb je je cheat maaltijd?
  • Welke nieuwe maaltijden ga je koken?
  • Welke snacks of lunch neem je mee naar je werk?

Je moet een gezonde boodschappenlijst maken, wat je moet eten en wanneer je moet eten. Neem de tijd om te gaan zitten en te plannen hoe u dit doel zult bereiken en deze gezonde levensstijl kunt veranderen.

Geef jezelf voldoende tijd

Studies hebben aangetoond dat het ongeveer twee weken aaneengesloten inspanning kost om een nieuwe gewoonte te ontwikkelen en een oude te laten vervagen. Daarom zijn de eerste twee weken van een nieuwe ervaring vaak de meest uitdagende, dus als je je richt op het doorkomen van die periode, wordt de rest van de reis alleen maar gemakkelijker.

Onthoud ook dat je jezelf de kans geeft om één slechte gewoonte tegelijk te schoppen, één is meer dan genoeg.