woensdag 21 oktober 2020
House Of Nutrition - Sportvoeding en Fitnessaccessoires

Fitness supplementen

Supplementen worden beschouwd als een aanvulling op een gezond dieet. Actieve volwassenen of atleten kunnen supplementen gebruiken om te voorzien in voedingsbehoeften, tekorten aan voedingsstoffen te verbeteren, atletische prestaties te verbeteren of persoonlijke fitnessdoelen te bereiken. Zonder een goed ontworpen voedingsplan is suppletie zelden effectief.

Multivitamines

Weightgainers

Eiwitwitshakes

Creatine

Pre-Workout

Caseïne

BCAA

Eiwitrepen

Fatburners

Eiwit poeder

Wei-eiwit is het populairste supplement voor spiergroei en het aanvullen van de eiwitbehoeften van het lichaam. De bron van grondstoffen voor dit eiwit is koemelk, gezuiverd uit water, vet en verschillende onzuiverheden – daarom wordt het wei-eiwitisolaat genoemd. Andere soorten zijn: weiconcentraat, caseïne-eiwit, soja, erwten, bruine rijst en meer. Er zijn dus verschillende opties voor mensen die lactose-intolerant, vegetarisch of veganistisch zijn.

Eiwit is een ideaal supplement – aangezien het voor spiergroei noodzakelijk is om de eiwitinname te verhogen (tot twee gram per kilogram lichaamsgewicht per dag en soms zelfs meer). Een hoge hoeveelheid proteïne uit voedsel halen is mogelijk, maar moeilijk qua spijsvertering en kan heel duur zijn.

Wanneer moet u eiwit poeder innemen?

De belangrijkste tijd voor het nemen van eiwitshakes is een periode van 30-40 minuten voor krachttraining. Dit zorgt voor extra voeding voor de spieren. Een portie eiwit gemengd met water wordt aanbevolen. Neem na de training nog eens 20-30 g eiwit en koolhydraten, het is nodig om het metabole venster te sluiten. Bovendien kunt u het eiwit direct na het ontwaken en ’s ochtends innemen, en tussen de maaltijden van het hoofdvoedsel – dit minimaliseert katabole processen in de spieren en vermindert het hongergevoel.

Heb je eiwit poeder nodig?

Technisch gezien heb je het niet nodig omdat je eiwitten uit natuurlijke voedselbronnen kunt halen. Maar ik raad ten zeerste aan om een ​​eiwitsupplement te krijgen, omdat het je helpt je eiwitinname te bereiken en effectief spieren op te bouwen.
Als je fitnessdoelen zijn om spieren op te bouwen en vet te verliezen, raad ik je ten zeerste aan om eiwitpoeder aan te vullen wanneer dat nodig is!

BCAA (aminozuren met vertakte keten)

BCAA (aminozuren met vertakte keten) is een voorwaardelijke combinatie van drie van de negen essentiële aminozuren: leucine, isoleucine en valine. Dit supplement wordt steeds populairder onder sporters omdat ze essentieel zijn voor de gezondheid en groei van de spieren. Leucine is het cruciale aminozuur voor spiergroei omdat het de spiereiwitsynthese in spiercellen aanzet. Het vermindert ook het spierkatabolisme, de afbraak van spieren. Maar alle drie de aminozuren zijn belangrijk omdat je spieren ze gebruiken als energie, zodat je harder kunt trainen.

Elk dierlijk of plantaardig eiwit is een combinatie van aminozuren. In totaal zijn er meer dan 200 verschillende aminozuren, waarvan er 22 belangrijk zijn voor een gezonde stofwisseling. Ondanks het feit dat de meeste van deze twintig aminozuren door het lichaam worden gesynthetiseerd, zijn er 9 aminozuren die het lichaam niet kan synthetiseren en die in afgewerkte vorm van voedsel moeten worden voorzien.

Wanneer moet u BCAA’s innemen?

BCAA’s zijn ideaal om te nemen na het ontwaken om spierafbraak te stoppen en je lichaam in een anabole staat te brengen. Ik stel ook voor om ze voor en na de training te nemen voor energie en voor herstel.

Heb je BCAA’s nodig?

Als je ultieme doel is om spieren op te bouwen en je hebt wat energie nodig om je door je trainingen te helpen, dan raad ik je ten zeerste aan om BCAA’s aan je routine toe te voegen. Het gebruik van aminozuren BCAA stimuleert spiergroei, helpt bij spierpijn en normaliseert vetmetabolisme om vetverbranding te versnellen en metabolisme te verbeteren. Het is ook goed voor diegenen die een calorietekort hebben en spierverlies willen minimaliseren!

Creatine

Creatine is een natuurlijk voedingselement dat door het lichaam wordt aangemaakt onder normale omstandigheden, zelfs uit gewoon voedsel. Het wordt aangetroffen in spiercellen en helpt sneller energie te produceren. Omdat creatine in de spieren wordt opgeslagen, heeft het dierlijk vlees nodig om het aan te vullen. Het komt niet voor in planten of andere bronnen. De belangrijkste functie van dit supplement is dat het tijdens een periode van lichamelijke inspanning het lichaam de nodige energie geeft om zwaarder op te tillen en harder te trainen.

De bijwerking van creatine is de toename van vocht in de spieren. Dit resulteert in feite in spiergroei op lange termijn omdat de vloeistof een rek op het membraan van spiercellen legt om een toename in spiereiwitsynthese aan te geven.

Wanneer moet u creatine innemen?

Neem creatine voor de sportschool om de energie te verhogen, maar neem slechts ongeveer 2-5 gram per dag in.

Heb je creatine nodig?

Creatine is een van de meest onderzochte supplementen. Sommige onderzoeken tonen aan dat het helpt de spiermassa te vergroten, andere vonden dat het bij bepaalde proefpersonen geen effect had. Het hangt dus gewoon echt af van je lichaam. Als het je belangrijkste doel is om kracht en spieren op te bouwen, probeer dan een paar weken creatine. Als er geen merkbare effecten zijn op uw energie of spieren, dan is dit misschien niet het supplement voor u. Je lichaam produceert al 1-2 gram creatine per dag, wil je dit met natuurlijke bronnen verhogen naar 5 gram dan verhoog je je vlees- en / of visinname.

Fatburners

Fatburners zijn een populair supplement omdat het wordt geadverteerd als een ‘magische pil’ die snel gewichtsverlies en vetverlies effecten belooft. Mensen geloven deze advertenties omdat iedereen snel van vet af wil.

Degenen die basiskennis van sportvoeding hebben, begrijpen echter dat praktisch alle additieven die thermogeen worden genoemd, geen vet kunnen verbranden, omdat hun hoofdingrediënt gewoon cafeïne is. Wat de reclame ook beweert, de vetverbrander zelf kan onder andere niet “vet verbranden” – het gebruik ervan los van training is absoluut inefficiënt.

Wanneer moet u fatburners  innemen?

Ze worden meestal ’s ochtends en / of voor een training ingenomen om u van energie te voorzien en uw stofwisseling te stimuleren.

Heb je het fatburners nodig?

Nee, vetverbranders zijn naar mijn mening niet nodig. Als uw belangrijkste doel is om vet te verliezen, kunt u gewoon een calorietekort behouden en cardiotraining toevoegen bovenop uw krachttraining.

Pre-workout

Pre-workout supplementen bevatten ingrediënten die bedoeld zijn om het prestatieniveau te verbeteren door energie en focus te vergroten. Het bevat ingrediënten zoals bèta-alanine, creatine, aminozuren en L-citrulline, die helpen bij spierherstel na een zware training. De boost van energie wordt voornamelijk geleverd door cafeïne.

Wanneer moet u het pre-workout innemen?

Meestal wordt pre-workout 20-30 minuten voor uw training ingenomen.

Heb je pre-workout nodig?

Ik denk dat het een goede aanvulling is voor beginners of voor degenen die gewoon de extra energie nodig hebben om hun training te doorstaan. Ik zou het aanraden, maar het is niet per se nodig.

Voedselvervanger

Onthoud dat het niet voor niets een “supplement” wordt genoemd. Supplementen mogen niet worden ingenomen als voedselvervanger en u krijgt alleen maximaal profijt van uw supplementen door het volgen van een goed dieet. Zorg er dus voor dat uw eetgewoonten goed zijn.